Mitsubishi ASX: Active Smart Crossover
Αποστολή Πλατύστομο
οδηγεί ο Διονύσης Νεοφώτιστος
Γνωστή, εκτός των άλλων, και για τα πολύ καλά εκτός δρόμου μοντέλα της, που δυστυχώς με τα τελευταία δεδομένα των φόρων και των τιμών στα καύσιμα αποτελούν πλέον απαγορευμένους καρπούς, η Mitsubishi λάνσαρε και στη χώρα μας το νέο της μεσαίο crossover, το ASX. Πρόκειται για ένα μοντέλο με δυνατότητα κίνησης και εκτός δρόμου, κυρίως λόγω της απόστασης από το οδόστρωμα, που η συμπεριφορά του παραπέμπει περισσότερο προς την αντίστοιχη των αυτοκινήτων δρόμου.
Στη παρουσίαση του μοντέλου που έγινε στις 15 Ιουλίου στο Πλατύστομο, υπήρχε μόνο η έκδοση με τον υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα πετρελαίου 1,8 λίτρων, επειδή ο ατμοσφαιρικός 1,6 λίτρων βενζίνης θα είναι διαθέσιμος από τον Σεπτέμβριο. Ως μόνιμος κάτοικος του ευρύτερου λεκανοπεδίου της Αθήνας, όσο περισσότερο οδηγούσα το diesel ASX, τόσο περισσότερο αγανάκτηση γέμιζα μέσα μου! Όχι επειδή δεν μου άρεσε το μοντέλο, τουναντίον. Επειδή ο νέος πετρελαιοκινητήρας της Mitsubishi 1.8 DiD MiVEV, κατηγορίας εκπομπών Euro5, είναι πραγματικά όπως ένα από τα διαμάντια στο σήμα της εταιρείας. Πρόκειται για τον πρώτο diesel παγκοσμίως με σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων, που διαθέτει και τη μικρότερη σχέση συμπίεσης στην κατηγορία του (14.9:1). Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα, ακόμα και ο ήχος λειτουργίας του 1.8 DiD MiVEV να είναι ομοιογενής και ιδιαίτερα περιορισμένος σε σημείο που δεν αντιλαμβάνεσαι εύκολα ότι είναι πετρελαιοκινητήρας. Στο δρόμο, και ιδιαίτερα σε ανηφορικά κομμάτια, δεν είναι τα 150 άλογα που τον κάνουν να ξεχωρίζει, αλλά η πλούσια ροπή των 300 Nm που αποδίδονται σταθερά από τις 2.000 – 3.000 σ.α.λ. Έτσι, τα προσπεράσματα γίνονται απρόσκοπτα και η οδήγηση πιο άνετη. Η έκπληξη προέρχεται από την κατανάλωση, που η μέση της εργοστασιακή τιμή φτάνει μόλις τα 5,5 λίτρα/100χλμ., για ένα αμάξωμα που ξεπερνά τους 2 τόνους! Τα άσχημα νέα, εκτός του ότι στην πλειοψηφία των Ελλήνων απαγορεύεται να οδηγεί diesel αυτοκίνητο, είναι ότι το ASX θα μπορεί να διατεθεί και τετρακίνητο μόνο με τον συγκεκριμένο πετρελαιοκινητήρα και όχι με τον κινητήρα βενζίνης των 1,6 λίτρων που αναμένεται σε λίγους μήνες στη χώρα μας. Κλείνοντας το θέμα της κατανάλωσης, αρκεί να τονιστεί ότι στην επιστροφή από Λαμία προς Αθήνα με την τετρακίνητη έκδοση, με τελείως αντιοικονομική οδήγηση και με ιδιαίτερα υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα, ο υπολογιστής ταξιδιού είχε… κολλήσει στα 7,7 λίτρα/100χλμ.!
Η συμπεριφορά του ASX στο δρόμο θυμίζει απλά ψηλό αυτοκίνητο. Και αυτό γιατί γενικά μόνο οι σχετικά αυξημένες κλίσεις στις στροφές που σε καμιά περίπτωση δεν ενοχλούν, και η ψηλή θέση οδήγησης το κάνουν να διαφέρει στο δρόμο από το Lancer για παράδειγμα. Το πετρελαιοκίνητο ASX απέχει από το οδόστρωμα 18 εκ., λόγω του ότι το φίλτρο του κινητήρα είναι πιο χαμηλά τοποθετημένο, ενώ η έκδοση βενζίνης βρίσκεται στα 20 εκ. ύψος. Και στις δύο περιπτώσεις οι γωνίες προσέγγισης και αναχώρησης είναι ιδιαίτερα ικανοποιητικές.
Προκειμένου να περιοριστεί το βάρος, με όλες τις αντίστοιχες ωφέλειες σε κατανάλωση και οδική συμπεριφορά, έχουν χρησιμοποιηθεί πλαστικά εμπρός φτερά, τα οποία απορροφούν μεγαλύτερη ενέργεια σε σύγκρουση και προστατεύουν καλύτερα και τους πεζούς, ενώ ο κινητήρας είναι κατασκευασμένος από αλουμίνιο. Ανεξάρτητα από τον κινητήρα, όλες οι εκδόσεις του ASX θα διαθέτουν το σύστημα AS&G που σβήνει τον σβήνει όταν το αυτοκίνητο σταματά και τον επανεκκινεί αυτόματα με την επιλογή της πρώτης σχέσης. Επίσης, το ASX μπορεί να διατεθεί και με προβολείς “Xenon 160 Wide Vision” οι οποίοι δημιουργούν ιδιαίτερα διευρυμένη οπτική δέσμη φωτός προκειμένου να φωτίζονται περισσότερο τα πλαϊνά τμήματα του δρόμου.
Σχεδιαστικά, την πρώτη ιδέα για το πώς θα είναι το σημερινό ASX την είχε δώσει η Mitsubishi το Σεπτέμβριο του 2007 με το πρωτότυπο Concept cX. H εταιρεία υιοθέτησε πιστά στο ASX τη σύγχρονη σχεδιαστική της φιλοσοφία, την οποία διαθέτουν και τα υπόλοιπα μοντέλα της γκάμας της, ενώ διατήρησε αναλλοίωτο το χαρακτηριστικό μπλε “Kawasemi Blue” χρώμα αμαξώματος με το οποίο είχε λανσαριστεί και το πρωτότυπο. Δεν θα μπορούσε, έτσι, να λείπει και σε αυτό το μοντέλο η μάσκα “Jet Fighter” που παραπέμπει στο μαχητικό αεροσκάφος F-2 της Mitsubishi Heavy Industries Ltd. Ο δυναμικός σχεδιασμός στο ASX, εκτός από ελκυστικός, είναι και ιδιαίτερα λειτουργικός αφού διατηρεί τον αεροδυναμικό συντελεστή στο 0,32, τιμή σχετικά χαμηλή για το ύψος και τις διαστάσεις του αμαξώματος.
Στο εσωτερικό έχει δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην ποιότητα των πλαστικών που φαίνεται περισσότερο αναβαθμισμένη σε σχέση με τα υπόλοιπα σύγχρονα μοντέλα της Mitsubishi. Μεγάλη προσοχή έχει δοθεί στην ηχομόνωση της καμπίνας, ενώ οι χώροι ακόμα και για την πίσω σειρά επιβατών είναι επαρκείς για άνετες μετακινήσεις. Κάτω από το πάτωμα του χώρου αποσκευών υπάρχει μια μεγάλη θήκη για αποθήκευση αντικειμένων, ενώ μαζί με την τελευταία η συνολική χωρητικότητα φτάνει τα 442 λίτρα. Τέλος, για τους πιο… ρομαντικούς, υπάρχει η δυνατότητα επιλογής της πανοραμικής γυάλινης οροφής με ειδικό κρυφό φωτισμό LED.
Για όλους εμάς που ζούμε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και είμαστε υποχρεωμένοι να υπομείνουμε τον τεχνολογικό μεσαίωνα που μας επιβάλει εν έτη 2010 το ελληνικό κράτος και θα θέλαμε να αποκτήσουμε το ASX η επιλογή κινητήρα είναι δυστυχώς μονόδρομος που καταλήγει στον ατμοσφαιρικό βενζίνης 1,6 λίτρων απόδοσης 117 ίππων. Ο συγκεκριμένος κινητήρας στη βασική έκδοση Inform θα ξεκινά από τα 19.690 ευρώ. Για τους τυχερούς κατοίκους της υπόλοιπης Ελλάδας θα υπάρχει και η επιλογή του πραγματικά εξαιρετικού υπερτροφοδοτούμενου diesel 1,8 λίτρων η τιμή του οποίου στη βασική έκδοση Inform ξεκινά από τα 22.760 ευρώ. Το τετρακίνητο ASX που θα διατίθεται μόνο με τον πετρελαιοκινητήρα θα ξεκινά από τα 27.390 ευρώ στην έκδοση Invite.
Τεχνικά
Κύλινδροι 4
Κυβισμός (κ.εκ.) 1.798
Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 150/4.000
Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 300/2.000-3.000
Μήκος (χιλ.) 4.295
Πλάτος (χιλ.) 1.770
Ύψος (χιλ.) 1.625
Μεταξόνιο (χιλ.) 2.670
Χώρος αποσκευών (λίτρα) 442
Βάρος (κιλά) 2.060
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα (χλμ/ώρα) 200
Επιτάχυνση 0-100χλμ/ώρα (δευτ.) 5MT/SST 9,7
Μέση κατανάλωση (λίτρα/100χλμ) 5,5
Χωρητικότητα καυσίμου (λίτρα) 63
Αυτονομία (χλμ.) 1.145
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.) 145
Αποστολή Πλατύστομο
οδηγεί ο Διονύσης Νεοφώτιστος
Γνωστή, εκτός των άλλων, και για τα πολύ καλά εκτός δρόμου μοντέλα της, που δυστυχώς με τα τελευταία δεδομένα των φόρων και των τιμών στα καύσιμα αποτελούν πλέον απαγορευμένους καρπούς, η Mitsubishi λάνσαρε και στη χώρα μας το νέο της μεσαίο crossover, το ASX. Πρόκειται για ένα μοντέλο με δυνατότητα κίνησης και εκτός δρόμου, κυρίως λόγω της απόστασης από το οδόστρωμα, που η συμπεριφορά του παραπέμπει περισσότερο προς την αντίστοιχη των αυτοκινήτων δρόμου.
Στη παρουσίαση του μοντέλου που έγινε στις 15 Ιουλίου στο Πλατύστομο, υπήρχε μόνο η έκδοση με τον υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα πετρελαίου 1,8 λίτρων, επειδή ο ατμοσφαιρικός 1,6 λίτρων βενζίνης θα είναι διαθέσιμος από τον Σεπτέμβριο. Ως μόνιμος κάτοικος του ευρύτερου λεκανοπεδίου της Αθήνας, όσο περισσότερο οδηγούσα το diesel ASX, τόσο περισσότερο αγανάκτηση γέμιζα μέσα μου! Όχι επειδή δεν μου άρεσε το μοντέλο, τουναντίον. Επειδή ο νέος πετρελαιοκινητήρας της Mitsubishi 1.8 DiD MiVEV, κατηγορίας εκπομπών Euro5, είναι πραγματικά όπως ένα από τα διαμάντια στο σήμα της εταιρείας. Πρόκειται για τον πρώτο diesel παγκοσμίως με σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων, που διαθέτει και τη μικρότερη σχέση συμπίεσης στην κατηγορία του (14.9:1). Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα, ακόμα και ο ήχος λειτουργίας του 1.8 DiD MiVEV να είναι ομοιογενής και ιδιαίτερα περιορισμένος σε σημείο που δεν αντιλαμβάνεσαι εύκολα ότι είναι πετρελαιοκινητήρας. Στο δρόμο, και ιδιαίτερα σε ανηφορικά κομμάτια, δεν είναι τα 150 άλογα που τον κάνουν να ξεχωρίζει, αλλά η πλούσια ροπή των 300 Nm που αποδίδονται σταθερά από τις 2.000 – 3.000 σ.α.λ. Έτσι, τα προσπεράσματα γίνονται απρόσκοπτα και η οδήγηση πιο άνετη. Η έκπληξη προέρχεται από την κατανάλωση, που η μέση της εργοστασιακή τιμή φτάνει μόλις τα 5,5 λίτρα/100χλμ., για ένα αμάξωμα που ξεπερνά τους 2 τόνους! Τα άσχημα νέα, εκτός του ότι στην πλειοψηφία των Ελλήνων απαγορεύεται να οδηγεί diesel αυτοκίνητο, είναι ότι το ASX θα μπορεί να διατεθεί και τετρακίνητο μόνο με τον συγκεκριμένο πετρελαιοκινητήρα και όχι με τον κινητήρα βενζίνης των 1,6 λίτρων που αναμένεται σε λίγους μήνες στη χώρα μας. Κλείνοντας το θέμα της κατανάλωσης, αρκεί να τονιστεί ότι στην επιστροφή από Λαμία προς Αθήνα με την τετρακίνητη έκδοση, με τελείως αντιοικονομική οδήγηση και με ιδιαίτερα υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα, ο υπολογιστής ταξιδιού είχε… κολλήσει στα 7,7 λίτρα/100χλμ.!
Η συμπεριφορά του ASX στο δρόμο θυμίζει απλά ψηλό αυτοκίνητο. Και αυτό γιατί γενικά μόνο οι σχετικά αυξημένες κλίσεις στις στροφές που σε καμιά περίπτωση δεν ενοχλούν, και η ψηλή θέση οδήγησης το κάνουν να διαφέρει στο δρόμο από το Lancer για παράδειγμα. Το πετρελαιοκίνητο ASX απέχει από το οδόστρωμα 18 εκ., λόγω του ότι το φίλτρο του κινητήρα είναι πιο χαμηλά τοποθετημένο, ενώ η έκδοση βενζίνης βρίσκεται στα 20 εκ. ύψος. Και στις δύο περιπτώσεις οι γωνίες προσέγγισης και αναχώρησης είναι ιδιαίτερα ικανοποιητικές.
Προκειμένου να περιοριστεί το βάρος, με όλες τις αντίστοιχες ωφέλειες σε κατανάλωση και οδική συμπεριφορά, έχουν χρησιμοποιηθεί πλαστικά εμπρός φτερά, τα οποία απορροφούν μεγαλύτερη ενέργεια σε σύγκρουση και προστατεύουν καλύτερα και τους πεζούς, ενώ ο κινητήρας είναι κατασκευασμένος από αλουμίνιο. Ανεξάρτητα από τον κινητήρα, όλες οι εκδόσεις του ASX θα διαθέτουν το σύστημα AS&G που σβήνει τον σβήνει όταν το αυτοκίνητο σταματά και τον επανεκκινεί αυτόματα με την επιλογή της πρώτης σχέσης. Επίσης, το ASX μπορεί να διατεθεί και με προβολείς “Xenon 160 Wide Vision” οι οποίοι δημιουργούν ιδιαίτερα διευρυμένη οπτική δέσμη φωτός προκειμένου να φωτίζονται περισσότερο τα πλαϊνά τμήματα του δρόμου.
Σχεδιαστικά, την πρώτη ιδέα για το πώς θα είναι το σημερινό ASX την είχε δώσει η Mitsubishi το Σεπτέμβριο του 2007 με το πρωτότυπο Concept cX. H εταιρεία υιοθέτησε πιστά στο ASX τη σύγχρονη σχεδιαστική της φιλοσοφία, την οποία διαθέτουν και τα υπόλοιπα μοντέλα της γκάμας της, ενώ διατήρησε αναλλοίωτο το χαρακτηριστικό μπλε “Kawasemi Blue” χρώμα αμαξώματος με το οποίο είχε λανσαριστεί και το πρωτότυπο. Δεν θα μπορούσε, έτσι, να λείπει και σε αυτό το μοντέλο η μάσκα “Jet Fighter” που παραπέμπει στο μαχητικό αεροσκάφος F-2 της Mitsubishi Heavy Industries Ltd. Ο δυναμικός σχεδιασμός στο ASX, εκτός από ελκυστικός, είναι και ιδιαίτερα λειτουργικός αφού διατηρεί τον αεροδυναμικό συντελεστή στο 0,32, τιμή σχετικά χαμηλή για το ύψος και τις διαστάσεις του αμαξώματος.
Στο εσωτερικό έχει δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην ποιότητα των πλαστικών που φαίνεται περισσότερο αναβαθμισμένη σε σχέση με τα υπόλοιπα σύγχρονα μοντέλα της Mitsubishi. Μεγάλη προσοχή έχει δοθεί στην ηχομόνωση της καμπίνας, ενώ οι χώροι ακόμα και για την πίσω σειρά επιβατών είναι επαρκείς για άνετες μετακινήσεις. Κάτω από το πάτωμα του χώρου αποσκευών υπάρχει μια μεγάλη θήκη για αποθήκευση αντικειμένων, ενώ μαζί με την τελευταία η συνολική χωρητικότητα φτάνει τα 442 λίτρα. Τέλος, για τους πιο… ρομαντικούς, υπάρχει η δυνατότητα επιλογής της πανοραμικής γυάλινης οροφής με ειδικό κρυφό φωτισμό LED.
Για όλους εμάς που ζούμε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και είμαστε υποχρεωμένοι να υπομείνουμε τον τεχνολογικό μεσαίωνα που μας επιβάλει εν έτη 2010 το ελληνικό κράτος και θα θέλαμε να αποκτήσουμε το ASX η επιλογή κινητήρα είναι δυστυχώς μονόδρομος που καταλήγει στον ατμοσφαιρικό βενζίνης 1,6 λίτρων απόδοσης 117 ίππων. Ο συγκεκριμένος κινητήρας στη βασική έκδοση Inform θα ξεκινά από τα 19.690 ευρώ. Για τους τυχερούς κατοίκους της υπόλοιπης Ελλάδας θα υπάρχει και η επιλογή του πραγματικά εξαιρετικού υπερτροφοδοτούμενου diesel 1,8 λίτρων η τιμή του οποίου στη βασική έκδοση Inform ξεκινά από τα 22.760 ευρώ. Το τετρακίνητο ASX που θα διατίθεται μόνο με τον πετρελαιοκινητήρα θα ξεκινά από τα 27.390 ευρώ στην έκδοση Invite.
Τεχνικά
Κύλινδροι 4
Κυβισμός (κ.εκ.) 1.798
Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 150/4.000
Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 300/2.000-3.000
Μήκος (χιλ.) 4.295
Πλάτος (χιλ.) 1.770
Ύψος (χιλ.) 1.625
Μεταξόνιο (χιλ.) 2.670
Χώρος αποσκευών (λίτρα) 442
Βάρος (κιλά) 2.060
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα (χλμ/ώρα) 200
Επιτάχυνση 0-100χλμ/ώρα (δευτ.) 5MT/SST 9,7
Μέση κατανάλωση (λίτρα/100χλμ) 5,5
Χωρητικότητα καυσίμου (λίτρα) 63
Αυτονομία (χλμ.) 1.145
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.) 145