Επειδή, συνήθως, τα μπροστινά ελαστικά φθείρονται περισσότερο, προτείνεται η περιοδική εναλλαγή (σταύρωμα) των ελαστικών έτσι ώστε να έχουν όσο γίνεται ομοιόμορφη φθορά και να παρατείνεται λίγο η διάρκεια ζωής της τετράδας.
Το ιδανικό είναι να έχουμε 4 ακριβώς ίδια ελαστικά στο αυτοκίνητό μας, ως προς το μοντέλο ΚΑΙ ως προς τη φθορά. Εννοείται ότι στον ίδιο τροχό, το αριστερό και το δεξί ελαστικό πρέπει απαραίτητα να είναι ακριβώς ίδια, και ως προς το μοντέλο και ως προς τη φθορά.
Σε αντίθεση με ό,τι πιστεύουν οι περισσότεροι, αν έχουμε ένα ζευγάρι καλά ελαστικά και ένα ζευγάρι πιο φθαρμένα, τότε τα ελαστικά που είναι σε καλύτερη κατάσταση πρέπει να τοποθετούνται πίσω. Χάνουμε λίγο στην ικανότητα φρεναρίσματος αλλά αποφεύγουμε τη δύσκολα ελέγξιμη υπερστροφή (εκτροπή του πίσω μέρους του οχήματος, τετακε).
Με βάση το παραπάνω, δεν είναι καλή πρακτική να εναλάσσουμε ελαστικά που έχουν ήδη μεγάλη διαφορά στη φθορά τους. Γιατί με τον τρόπο αυτό τα περισσότερο φθαρμένα μπροστινά ελαστικά θα καταλήξουν πίσω, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Για το λόγο αυτό, η εναλλαγή καλόν είναι να γίνεται το πολύ κάθε 10 - 15.000 χιλιόμετρα. Αν έχουμε αφήσει να περάσουν πάνω από 25.000 χιλιόμετρα χωρίς εναλλαγή, τότε είναι καλύτερα να μην κάνουμε εναλλαγή μέχρι το τέλος της ζωής των ελαστικών.
Υπάρχουν 4 βασικές μορφές εναλλαγής ελαστικών:
Εναλλακτικό link: http://www.autorepairboulder.com/wp-content/uploads/2014/07/tire-rotation.jpg
Στο πρώτο σχήμα, τα μπροστινά ελαστικά πηγαίνουν πίσω και το ανάποδο, παραμένοντας όμως στην ίδια πλευρά του οχήματος:
Εμπρός-αριστερά <-> Πίσω-αριστερά
Εμπρός-δεξιά <-> Πίσω-δεξιά
Στο δεύτερο σχήμα τα ελαστικά αλλάζονται χιαστί:
Εμπρός-αριστερά <-> Πίσω-δεξιά
Εμπρός-δεξιά <-> Πίσω-αριστερά
Στο τρίτο σχήμα τα πίσω ελαστικά πηγαίνουν διαγώνια μπροστά ενώ τα μπροστά έρχονται ευθεία πίσω:
Εμπρός-αριστερά -> Πίσω-αριστερά
Εμπρός-δεξιά -> Πίσω-δεξιά
Πίσω-αριστερά -> Εμπρός-δεξιά
Πίσω-δεξιά -> Εμπρός-αριστερά
Στο τέταρτο σχήμα συμβαίνει το ανάποδο: Τα εμπρός έρχονται διαγώνια πίσω και τα πίσω πάνε ευθεία μπροστά.
Εμπρός-αριστερά -> Πίσω-δεξιά
Εμπρός-δεξιά -> Πίσω-αριστερά
Πίσω-αριστερά -> Εμπρός-αριστερά
Πίσω-δεξιά -> Εμπρός-δεξιά
Στο βιβλίο του αυτοκινήτου μας προτείνεται η τρίτη μορφή: Οι πίσω τροχοί έρχονται διαγώνια μπροστά και οι μπροστινοί τροχοί πηγαίνουν στην ίδια πλευρά πίσω.
Εξαιρούνται τα ελαστικά που έχουν συγκεκριμένη φορά κύλισης (rotation direction), οπότε ακολουθείται αναγκαστικά το πρώτο σχήμα: Εναλλάσσονται οι εμπρός και οι πίσω τροχοί, χωρίς να αλλάζουν πλευρά (διαφορετικά απαιτείται ξεζαντάρισμα).
Προσωπικά θα έβλεπα ως καλύτερη μέθοδο την πλήρως χιαστί εναλλαγή (σχ.2) αλλά υποθέτω (?) ότι κάτι παραπάνω θα γνωρίζουν οι μηχανικοί της Mitsubishi που έγραψαν τις οδηγίες στο βιβλίο.
Σημείωση: Η ρεζέρβα δεν συστήνεται να συμμετέχει στην εναλλαγή των ελαστικών. Τοποθετείται μόνο σε περίπτωση βλάβης κάποιου ελαστικού και μόνο μέχρι το πλησιέστερο βουλκανιζατέρ. Αλλωστε, τα περισσότερα σημερινά αυτοκίνητα δεν έχουν ρεζέρβα ή έχουν ρεζέρβα μικρότερης διάστασης ή έχουν ίδια ρεζέρβα αλλά σε σιδερένια ζάντα. Λίγα είναι πλέον τα αυτοκίνητα που έχουν 5 ακριβώς ίδια ζαντολάστιχα.
Θα ήθελα τις απόψεις σας στα παραπάνω.
ΥΓ. Χρόνια Πολλά, Χριστός Ανέστη!
Το ιδανικό είναι να έχουμε 4 ακριβώς ίδια ελαστικά στο αυτοκίνητό μας, ως προς το μοντέλο ΚΑΙ ως προς τη φθορά. Εννοείται ότι στον ίδιο τροχό, το αριστερό και το δεξί ελαστικό πρέπει απαραίτητα να είναι ακριβώς ίδια, και ως προς το μοντέλο και ως προς τη φθορά.
Σε αντίθεση με ό,τι πιστεύουν οι περισσότεροι, αν έχουμε ένα ζευγάρι καλά ελαστικά και ένα ζευγάρι πιο φθαρμένα, τότε τα ελαστικά που είναι σε καλύτερη κατάσταση πρέπει να τοποθετούνται πίσω. Χάνουμε λίγο στην ικανότητα φρεναρίσματος αλλά αποφεύγουμε τη δύσκολα ελέγξιμη υπερστροφή (εκτροπή του πίσω μέρους του οχήματος, τετακε).
Με βάση το παραπάνω, δεν είναι καλή πρακτική να εναλάσσουμε ελαστικά που έχουν ήδη μεγάλη διαφορά στη φθορά τους. Γιατί με τον τρόπο αυτό τα περισσότερο φθαρμένα μπροστινά ελαστικά θα καταλήξουν πίσω, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Για το λόγο αυτό, η εναλλαγή καλόν είναι να γίνεται το πολύ κάθε 10 - 15.000 χιλιόμετρα. Αν έχουμε αφήσει να περάσουν πάνω από 25.000 χιλιόμετρα χωρίς εναλλαγή, τότε είναι καλύτερα να μην κάνουμε εναλλαγή μέχρι το τέλος της ζωής των ελαστικών.
Υπάρχουν 4 βασικές μορφές εναλλαγής ελαστικών:
Εναλλακτικό link: http://www.autorepairboulder.com/wp-content/uploads/2014/07/tire-rotation.jpg
Στο πρώτο σχήμα, τα μπροστινά ελαστικά πηγαίνουν πίσω και το ανάποδο, παραμένοντας όμως στην ίδια πλευρά του οχήματος:
Εμπρός-αριστερά <-> Πίσω-αριστερά
Εμπρός-δεξιά <-> Πίσω-δεξιά
Στο δεύτερο σχήμα τα ελαστικά αλλάζονται χιαστί:
Εμπρός-αριστερά <-> Πίσω-δεξιά
Εμπρός-δεξιά <-> Πίσω-αριστερά
Στο τρίτο σχήμα τα πίσω ελαστικά πηγαίνουν διαγώνια μπροστά ενώ τα μπροστά έρχονται ευθεία πίσω:
Εμπρός-αριστερά -> Πίσω-αριστερά
Εμπρός-δεξιά -> Πίσω-δεξιά
Πίσω-αριστερά -> Εμπρός-δεξιά
Πίσω-δεξιά -> Εμπρός-αριστερά
Στο τέταρτο σχήμα συμβαίνει το ανάποδο: Τα εμπρός έρχονται διαγώνια πίσω και τα πίσω πάνε ευθεία μπροστά.
Εμπρός-αριστερά -> Πίσω-δεξιά
Εμπρός-δεξιά -> Πίσω-αριστερά
Πίσω-αριστερά -> Εμπρός-αριστερά
Πίσω-δεξιά -> Εμπρός-δεξιά
Στο βιβλίο του αυτοκινήτου μας προτείνεται η τρίτη μορφή: Οι πίσω τροχοί έρχονται διαγώνια μπροστά και οι μπροστινοί τροχοί πηγαίνουν στην ίδια πλευρά πίσω.
Εξαιρούνται τα ελαστικά που έχουν συγκεκριμένη φορά κύλισης (rotation direction), οπότε ακολουθείται αναγκαστικά το πρώτο σχήμα: Εναλλάσσονται οι εμπρός και οι πίσω τροχοί, χωρίς να αλλάζουν πλευρά (διαφορετικά απαιτείται ξεζαντάρισμα).
Προσωπικά θα έβλεπα ως καλύτερη μέθοδο την πλήρως χιαστί εναλλαγή (σχ.2) αλλά υποθέτω (?) ότι κάτι παραπάνω θα γνωρίζουν οι μηχανικοί της Mitsubishi που έγραψαν τις οδηγίες στο βιβλίο.
Σημείωση: Η ρεζέρβα δεν συστήνεται να συμμετέχει στην εναλλαγή των ελαστικών. Τοποθετείται μόνο σε περίπτωση βλάβης κάποιου ελαστικού και μόνο μέχρι το πλησιέστερο βουλκανιζατέρ. Αλλωστε, τα περισσότερα σημερινά αυτοκίνητα δεν έχουν ρεζέρβα ή έχουν ρεζέρβα μικρότερης διάστασης ή έχουν ίδια ρεζέρβα αλλά σε σιδερένια ζάντα. Λίγα είναι πλέον τα αυτοκίνητα που έχουν 5 ακριβώς ίδια ζαντολάστιχα.
Θα ήθελα τις απόψεις σας στα παραπάνω.
ΥΓ. Χρόνια Πολλά, Χριστός Ανέστη!