Για να μεγιστοποιήσετε την οδηγική σας ευχαρίστηση εκτός δρόμου δεν χρειάζεστε μόνο τα κατάλληλα ελαστικά, αλλά και τη σωστή τεχνική οδήγησης. Παρακάτω παραθέτουμε κάποιους βασικούς κανόνες. Ετσι τίποτε πλέον δεν θα μπορεί να μπει ανάμεσα σε σας και το δικό σας 4x4.
ΓΕΝΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ :
Ελέγξτε τα ελαστικά και τη ρεζέρβα πριν ξεκινήσετε. Θυμηθείτε να πάρετε μαζί σας χοντρά δερμάτινα γάντια εργασίας, ιμάντες ρυμούλκυσης ακινητοποιημένου οχήματος και φτυάρι. Άλλα χρήσιμα εργαλεία περιλαμβάνουν κομπρεσέρ με μετρητή πίεσης, ανυψωτικό γρύλο και ανεμόσκαλα. Οι πιέσεις των ελαστικων δεν θα πρέπει να είναι κάτω από 1.2 bar και θα πρέπει να επανέρχονται στις κανονικές τους τιμές όσο το δυνατό γρηγορότερα κι επίσης να μην οδηγείτε με ταχύτητα άνω των 80 km/h. Πριν βγείτε εκτός δρόμου, ενεργοποιείστε την τετρακίνηση.
ΟΔΗΓΗΣΗ ΣΕ ΒΡΑΧΩΔΕΣ ΕΔΑΦΟΣ ΜΕ ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΠΕΤΡΕΣ ΚΑΙ ΧΑΛΙΚΙΑ :
Τα στενά και ψηλά ελαστικά είναι τα καλύτερα σε τέτοιο περιβάλλον, διότι προσφέρουν μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος. Η μείωση της πίεσης ελαστικών δίνει στο όχημα μεγαλύτερη επαφή με το έδαφος, αυξάνοντας έτσι την ευελιξία των ελαστικών και μειώνοντας την πιθανότητα να τρυπήσει ή να σκιστεί το ελαστικό σε κάποιο εμπόδιο. Προκειμένου να αποφύγετε να χτυπήσει το κάτω μέρος του οχήματος σε κάποιο εμπόδιο θα πρέπει να ανεβάζετε και τους δυο τροχούς πάνω στο εμπόδιο, ώστε αυτό να μη βρεθεί μεταξύ των δύο τροχών.
ΟΔΗΓΗΣΗ ΣΕ ΑΜΜΟ ΚΑΙ ΧΑΛΑΡΟ ΕΔΑΦΟΣ :
Αυτό είναι το ιδανικό περιβάλλον για φαρδιά ελαστικά. Η χαλαρή πίεση ελαστικών αυξάνει την επαφή τους με το έδαφος και βελτιώνει το κράτημα. Χρησιμοποιείστε την τετρακίνηση για να κινηθείτε, καθώς το ξεκίνημα στην άμμο μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα. Εάν χρειαστεί να ξεκινήσετε ξανά, αποφύγετε το σπινιάρισμα, είτε οδηγείστε αργά προς τα πίσω ακολουθώντας τα αχνάρια που δημιουργήσατε, είτε χρησιμοποιείστε την ανεμόσκαλα, πατάκια ή οτιδήποτε παρεμφερές. Σε πλαγιές παρκάρετε πάντοτε με κατεύθυνση προς τα κάτω.
ΟΔΗΓΗΣΗ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΕΜΠΟΔΙΑ :
Όπου είναι δυνατόν θα πρέπει να οδηγείτε έχοντας και τους δύο τροχους πάνω στο εμπόδιο, ώστε να αποφύγετε να χτυπήσει το κάτω μέρος του οχήματος στο εμπόδιο. Πλησιάστε τα χαντάκια διαγωνίως ώστε να αποφύγετε το χτύπημα του προφυλακτήρα στο έδαφος. Οδηγείστε παράλληλα με τα τοιχώματα σε βαθιές τροχιές. Εάν βρεθείτε σε ήδη υπάρχουσες τροχιές, μην προσπαθήσετε να βγείτε απότομα, αλλά κρατήστε μαλακά το τιμόνι.
ΟΔΗΓΗΣΗΣΗ ΠΛΑΓΙΕΣ :
Οδηγείτε πάντοτε κατευθείαν προς την κορυφή, ώστε να αποφύγετε τυχόν πλαϊνό αναποδογύρισμα του αυτοκινήτου. Σε μεγάλες κατηφόρες φρενάρετε με τη μηχανή και κλειδώστε το διαφορικό. Χρησιμοποιείστε το πεντάλ του φρένου μόνον εφόσον είναι απολύτως απαραίτητο και για λίγο, καθότι μπορεί να μπλοκάρουν οι τροχοί και να είναι πλέον αδύνατος ο χειρισμός του οχήματος. Εάν το αυτοκίνητο γλιστρήσει, αφήστε αμέσως το φρένο.
ΟΔΗΓΗΣΗΣΗ ΣΕ ΛΑΣΠΕΣ :
Μειώστε την πίεση των ελαστικών, ώστε να γίνεται καλύτερα ο αυτοκαθαρισμός του πέλματος. Επιταχύνετε με προσοχή ώστε να αποφύγετε το σπινιάρισμα. Για να αποφύγετε να "κολλήσετε" κατεβάστε ταχύτητα στο κιβώτιο και οδηγείστε με μέτρια ταχύτητα. Οδηγείστε πάντοτε παράλληλα με βαθιές τροχιές ώστε να μην κολλήσετε μέσα σε αυτές. Μην προσπαθήσετε να βγείτε απότομα από μια τροχιά, αλλά κρατήστε μαλακά το τιμόνι. Καθαρίστε το θόλο των τροχών όταν επιστρέψετε, ώστε να μπορούν τα ελαστικά να αυτοκαθαρίζονται πάλι.
ΟΔΗΓΗΣΗΣΗ ΜΕΣΑ ΣΕ ΝΕΡΟ :
Βγείτε από το αυτοκίνητο και ελέγξε την περιοχή για ρηχά σημεία από τα οποία μπορείτε να μπείτε και να βγείτε. Βεβαιωθείτε ότι τα ηλεκτρικά σημεία του αυτοκινήτου σας είναι καλά προστατευμένα. Είναι σημαντικό η δίοδος εισροής του αέρα να παραμένει ανοιχτή για να μην καταστραφεί η μηχανή. Διατηρείστε την κανονική πίεση των ελαστικών και διασχείστε το νερό με χαμηλή ταχύτητα στο κιβώτιο και σταθερή ταχύτητα οχήματος, ώστε να μην σηκώσεσετε νερά. Έστι εμποδίζετε επίσης και τις ρωγμές που μπορεί να προκληθούν εξαιτίας της διαφοράς θερμοκρασίας μεταξύ του κρύου νερού και του ζεστού οχήματος. Πατήστε τα φρένα αρκετές φορές όταν βγείτε από το νερό, να στεγνώσουν και ελέγξε για τυχόν ζημιές στα ελαστικά.
ΟΔΗΓΗΣΗΣΗ ΣΕ ΧΙΟΝΙ :
Σε λεπτό στρώμα χιονιού που δεν έχει ακόμη παγώσει τα ελαστικά θα έχουν πρόσφυση με το έδαφος. Παρόλα αυτά, καλό ειναι να επιταχύνετε και να φρενάρετε με προσοχή. Σε βαθύ χιόνι κρατήστε σταθερή ταχύτητα οχήματος και να μην αλλάζετε ταχύτητα στο κιβώτιο, ώστε το αυτοκίνητο να μετακινείτε χωρίς να χάνει το κράτημά του.
ΓΕΝΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ :
Ελέγξτε τα ελαστικά και τη ρεζέρβα πριν ξεκινήσετε. Θυμηθείτε να πάρετε μαζί σας χοντρά δερμάτινα γάντια εργασίας, ιμάντες ρυμούλκυσης ακινητοποιημένου οχήματος και φτυάρι. Άλλα χρήσιμα εργαλεία περιλαμβάνουν κομπρεσέρ με μετρητή πίεσης, ανυψωτικό γρύλο και ανεμόσκαλα. Οι πιέσεις των ελαστικων δεν θα πρέπει να είναι κάτω από 1.2 bar και θα πρέπει να επανέρχονται στις κανονικές τους τιμές όσο το δυνατό γρηγορότερα κι επίσης να μην οδηγείτε με ταχύτητα άνω των 80 km/h. Πριν βγείτε εκτός δρόμου, ενεργοποιείστε την τετρακίνηση.
ΟΔΗΓΗΣΗ ΣΕ ΒΡΑΧΩΔΕΣ ΕΔΑΦΟΣ ΜΕ ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΠΕΤΡΕΣ ΚΑΙ ΧΑΛΙΚΙΑ :
Τα στενά και ψηλά ελαστικά είναι τα καλύτερα σε τέτοιο περιβάλλον, διότι προσφέρουν μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος. Η μείωση της πίεσης ελαστικών δίνει στο όχημα μεγαλύτερη επαφή με το έδαφος, αυξάνοντας έτσι την ευελιξία των ελαστικών και μειώνοντας την πιθανότητα να τρυπήσει ή να σκιστεί το ελαστικό σε κάποιο εμπόδιο. Προκειμένου να αποφύγετε να χτυπήσει το κάτω μέρος του οχήματος σε κάποιο εμπόδιο θα πρέπει να ανεβάζετε και τους δυο τροχούς πάνω στο εμπόδιο, ώστε αυτό να μη βρεθεί μεταξύ των δύο τροχών.
ΟΔΗΓΗΣΗ ΣΕ ΑΜΜΟ ΚΑΙ ΧΑΛΑΡΟ ΕΔΑΦΟΣ :
Αυτό είναι το ιδανικό περιβάλλον για φαρδιά ελαστικά. Η χαλαρή πίεση ελαστικών αυξάνει την επαφή τους με το έδαφος και βελτιώνει το κράτημα. Χρησιμοποιείστε την τετρακίνηση για να κινηθείτε, καθώς το ξεκίνημα στην άμμο μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα. Εάν χρειαστεί να ξεκινήσετε ξανά, αποφύγετε το σπινιάρισμα, είτε οδηγείστε αργά προς τα πίσω ακολουθώντας τα αχνάρια που δημιουργήσατε, είτε χρησιμοποιείστε την ανεμόσκαλα, πατάκια ή οτιδήποτε παρεμφερές. Σε πλαγιές παρκάρετε πάντοτε με κατεύθυνση προς τα κάτω.
ΟΔΗΓΗΣΗ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΕΜΠΟΔΙΑ :
Όπου είναι δυνατόν θα πρέπει να οδηγείτε έχοντας και τους δύο τροχους πάνω στο εμπόδιο, ώστε να αποφύγετε να χτυπήσει το κάτω μέρος του οχήματος στο εμπόδιο. Πλησιάστε τα χαντάκια διαγωνίως ώστε να αποφύγετε το χτύπημα του προφυλακτήρα στο έδαφος. Οδηγείστε παράλληλα με τα τοιχώματα σε βαθιές τροχιές. Εάν βρεθείτε σε ήδη υπάρχουσες τροχιές, μην προσπαθήσετε να βγείτε απότομα, αλλά κρατήστε μαλακά το τιμόνι.
ΟΔΗΓΗΣΗΣΗ ΠΛΑΓΙΕΣ :
Οδηγείτε πάντοτε κατευθείαν προς την κορυφή, ώστε να αποφύγετε τυχόν πλαϊνό αναποδογύρισμα του αυτοκινήτου. Σε μεγάλες κατηφόρες φρενάρετε με τη μηχανή και κλειδώστε το διαφορικό. Χρησιμοποιείστε το πεντάλ του φρένου μόνον εφόσον είναι απολύτως απαραίτητο και για λίγο, καθότι μπορεί να μπλοκάρουν οι τροχοί και να είναι πλέον αδύνατος ο χειρισμός του οχήματος. Εάν το αυτοκίνητο γλιστρήσει, αφήστε αμέσως το φρένο.
ΟΔΗΓΗΣΗΣΗ ΣΕ ΛΑΣΠΕΣ :
Μειώστε την πίεση των ελαστικών, ώστε να γίνεται καλύτερα ο αυτοκαθαρισμός του πέλματος. Επιταχύνετε με προσοχή ώστε να αποφύγετε το σπινιάρισμα. Για να αποφύγετε να "κολλήσετε" κατεβάστε ταχύτητα στο κιβώτιο και οδηγείστε με μέτρια ταχύτητα. Οδηγείστε πάντοτε παράλληλα με βαθιές τροχιές ώστε να μην κολλήσετε μέσα σε αυτές. Μην προσπαθήσετε να βγείτε απότομα από μια τροχιά, αλλά κρατήστε μαλακά το τιμόνι. Καθαρίστε το θόλο των τροχών όταν επιστρέψετε, ώστε να μπορούν τα ελαστικά να αυτοκαθαρίζονται πάλι.
ΟΔΗΓΗΣΗΣΗ ΜΕΣΑ ΣΕ ΝΕΡΟ :
Βγείτε από το αυτοκίνητο και ελέγξε την περιοχή για ρηχά σημεία από τα οποία μπορείτε να μπείτε και να βγείτε. Βεβαιωθείτε ότι τα ηλεκτρικά σημεία του αυτοκινήτου σας είναι καλά προστατευμένα. Είναι σημαντικό η δίοδος εισροής του αέρα να παραμένει ανοιχτή για να μην καταστραφεί η μηχανή. Διατηρείστε την κανονική πίεση των ελαστικών και διασχείστε το νερό με χαμηλή ταχύτητα στο κιβώτιο και σταθερή ταχύτητα οχήματος, ώστε να μην σηκώσεσετε νερά. Έστι εμποδίζετε επίσης και τις ρωγμές που μπορεί να προκληθούν εξαιτίας της διαφοράς θερμοκρασίας μεταξύ του κρύου νερού και του ζεστού οχήματος. Πατήστε τα φρένα αρκετές φορές όταν βγείτε από το νερό, να στεγνώσουν και ελέγξε για τυχόν ζημιές στα ελαστικά.
ΟΔΗΓΗΣΗΣΗ ΣΕ ΧΙΟΝΙ :
Σε λεπτό στρώμα χιονιού που δεν έχει ακόμη παγώσει τα ελαστικά θα έχουν πρόσφυση με το έδαφος. Παρόλα αυτά, καλό ειναι να επιταχύνετε και να φρενάρετε με προσοχή. Σε βαθύ χιόνι κρατήστε σταθερή ταχύτητα οχήματος και να μην αλλάζετε ταχύτητα στο κιβώτιο, ώστε το αυτοκίνητο να μετακινείτε χωρίς να χάνει το κράτημά του.